Praca kucharza to dynamiczne i wymagające zajęcie, do którego potrzeba nie tylko kulinarnych umiejętności, ale także wytrzymałości fizycznej i psychicznej. Choć gastronomia zazwyczaj jest naszą pasją, niektóre aspekty tej pracy mogą stanowić prawdziwe wyzwanie. W tym artykule postanowiłem opowiedzieć Ci o czterech rzeczach, których kucharze (i pewnie wszyscy) zazwyczaj nie lubią w swojej codziennej pracy.
Presja czasu - nigdy nie jest go wystarczająco
Kucharze często muszą stawić czoła niesamowicie wysokiemu tempu pracy. Każdego dnia muszą zadowolić głodnych gości, a czasem nawet walczyć z kolejnymi zamówieniami na wynos. Presja czasu może prowadzić do frustracji i nerwowych sytuacji. Potrzebna jest wielozadaniowość: kucharze często muszą równocześnie przygotowywać kilka dań, co wymaga sprawnego zarządzania czasem i umiejętności skupienia. To może prowadzić do błędów lub opóźnień w wydawaniu potraw a to oznacza jeszcze mniej czasu na kolejne dania.
Piekielnie gorąco i niekiedy brak zgrania
Kuchnia może być miejscem, w którym temperatury i napięcie rosną równie szybko jak szum gości w restauracji. W trakcie szczytu, kiedy zamówienia napływają w zawrotnym tempie, kucharze muszą radzić sobie z presją, krytyką i wymagającymi gośćmi. Oczekiwania są wysokie, a niepowodzenia mogą prowadzić do niezadowolenia i złych opinii. Musisz wiedzieć, że w standardowej kuchni gotuje się na około 10-12 palnikach praktycznie bez przerwy. Do tego ciągle włączone podgrzewacze, piekarnik, makaronice, frytkownice i inne urządzenia wytwarzające ciepło. W godzinach szczytu temperatura bez problemu przekracza 55 stopni (nawet mimo włączonych okapów i klimatyzacji) a w skrajnych przypadkach zdarzyło mi się pracować w 70 stopniach. To szybko wykańcza fizycznie i psychicznie, tym samym prowadząc do nerwów. Jak więc rozumiesz, kuchnia to miejsce, gdzie wszystko musi pracować jak w szwajcarskim zegarku - tutaj nie ma miejsca, a właściwie czasu, na brak zrozumienia pomiędzy ludźmi w jednej ekipie. Jeśli brakuje harmonii i komunikacji między członkami zespołu, praca staje się trudniejsza, a błędy są nieuniknione.
Monotonia i powtarzalność
Spędzamy godziny w kuchni, zazwyczaj robiąc te same dania po kilkadziesiąt razy dziennie. Nawet jeśli jest to czasowa wkładka do karty, wciąż tych dań idzie mnóstwo. Tak samo z prepem - codziennie przygotowujemy to samo stanowisko, kroimy te same rzeczy. Brak zmian i nowych wyzwań kulinarnych może wpływać negatywnie na satysfakcję z pracy oraz na jakość samych dań.
Zdarza się złe zarządzanie, a kuchnia nie wybacza błędów
Zła osoba na niewłaściwym stanowisku może powodować chaos, nieefektywności i niezadowolenia w zespole. Czym to się może przejawiać? Na przykład nieefektywnym planowaniem zasobów oraz zatowarowania. Kiedy personel kuchni nie jest odpowiednio rozplanowany a towar niezamówiony, może to prowadzić do nadmiernego obciążenia niektórych jednostek pracą i dużych braków towaru, a wtedy kuchnia staje się nieproduktywna. Zdarza się brak jasnej komunikacji, która jest kluczowa w każdym miejscu pracy - a w kuchni szczególnie. Jeśli nie ma jasnych linii komunikacji między kucharzami, a także między kuchnią a innymi działami, mogą wystąpić pomyłki, brak zrozumienia zamówień, czy frustracje i napięcia.
Trochę się pożaliłem
Praca kucharza jest wymagająca i pełna wyzwań. W tym artykule starałem się pokazać Ci kuchnię swoimi oczami, żeby pomóc zrozumieć, skąd biorą się niektóre niedociągnięcia odbijające się na Twoim daniu. Jednak pomimo tych trudności, wciąż kocham swoją pracę i odnajduję w niej pasję oraz satysfakcję. Dlatego mam nadzieję, że już niebawem widzimy się na obiedzie!